משלוח מהיר עד 3 ימי עסקים
משלוח חינם להזמנות מעל 299₪
ניקוי מדפים - עשרות בדים ב 19₪ | תקף לאתר בלבד
20% על כל האתר | קופון - spring20
logo-website
scroll-down-arrow

טקסטיל – כל המידע על היסטורית הטקסטיל

אנחנו לובשים, נועלים וחובשים אותם, מרהטים בהם את הבית והם משרתים אותנו עבור שימושים רבים: כיום יש שלל מוצרי טקסטיל העשויים מחומרי גלם למיניהם. אז אם עצרתם לרגע וחשבתם מה התהליך שהחולצה שלכם עברה בדרך אליכם או מה משותף לה ולריפוד של הספה, אנחנו כאן כדי ולהסביר זאת ולהביא עבורכם את המידע המעניין בנושא. בואו נתחיל.

מהו טקסטיל?

טקסטיל הוא שם כולל לשלל תוצרים העשויים מסוגי בדים שונים, כמו בדים טבעיים כגון בד הכותנה, או בדים מלאכותיים וסינתטיים דוגמת פוליאסטר. מוצרי הטקסטיל למעשה נסרגים, נארגים, נתפרים או נשזרים מסיבים או חוטים מחומרים ומסוגים למיניהם (שכבר נפרט עליהם יותר). תחת קטגוריית טקסטיל אנחנו מתייחסים בעצם לאינספור מוצרים בסיסיים ויומיומיים, הכוללים למעשה את כל פריטי הלבוש שיש לנו בארון, אקססוריז לבית כמו שטיחים ווילונות, מצעים וכלי מיטה שונים, רהיטים, מגבות ועוד ועוד.

החומרים שמהם מיוצר הטקסטיל

אפשר לחלק את החומרים שמייצרים מהם טקסטיל לשלוש קבוצות: חומרים מהחי, חומרים מהצומח וחומרים מעשה ידי אדם:

  • מהחי: מחומרים מהחי אנחנו מכירים את הצמר, הנגזם בעיקר מכבשים ומבעלי חיים מבויתים אחרים, ואת המשי, שמקורו בפקעת של טוואי המשי.
  • מהצומח: כשמדברים על סיבים המופקים מהצומח מתכוונים לשלל מקורות צמחיים כמו למשל כותנה, שמהווה את השימוש העיקרי עבור יצירת בדים, פשתן שנחשב לבד עמיד וחזק, קנבוס, סרפד, במבוק, אורז ואפילו בננה.
  • מקור מלאכותי: מלבד חומרים המופקים ממקורות טבעיים, כיום נוהגים לייצר לא מעט מוצרי טקסטיל העשויים גם מסיבים סינתטיים ומלאכותיים. הנפוצים ביותר הם הפוליאסטר, פולימרים, אקריליק, ניילון, צלולוזה ועוד. יש אפילו בדים המיוצרים על בסיס מינרלים, כמו נחושת וזהב.

קצת על ההיסטוריה של הטקסטיל

אז אחרי שהבנו פחות או יותר על מה מדובר, מעניין לדעת קצת על הגלגולים השונים של הטקסטיל.

הבגדים הראשונים שנלבשו לפני עשרות אלפי שנים היו עשויים בעיקר מעורות של בעלי חיים. בהמשך עברו לאריגת סיבים לכדי טקסטיל, והשתמשו בעיקר בסיבים שמקורם בפרווה או צמר מהחי. וכן, לפי כמה וכמה עדויות היסטוריות, אפשר להניח כי פריטי הטקסטיל אכן משמשים את בני האדם משחר האנושות, עבור שימושים כמו לבוש, מנשאים, תיקים, רשתות ציד ודיג וכדומה. אף שטקסטיל הוא ממצא ארכיאולוגי בעייתי, משום שהבדים והחוטים נוטים להתכלות לאחר שנים, מעניין לראות כי יש ממצאים דוגמת ציורים המעידים על השימוש בו, ואף כל מיני סיבים ובדים שהשתמרו במקומות מסוימים בשל האקלים השורר בהם. נמצאו גם כל מיני כלי תפירה מאולתרים, כמו מחטים העשויות משיניים ומעצמות, ששימשו את הקדמונים לתפירה, ואפילו כל מיני קישוטים שייתכן שקישטו את הבד בעזרתם כמו חרוזים זעירים.

ייצור הטקסטיל בעידן המודרני

עם השנים השתכללו דרכי הייצור והעיבוד של הסיבים לכדי חוטים, בדים ויצירת מוצרי טקסטיל למיניהם למה שאנחנו מכירים כיום. אם כן, בעידן המודרני אפשר לעמוד על כמה שלבי ייצור בתעשיית הטקסטיל:

השלב הראשון – סוג הסיב

בשלב הראשון יש לאתר כמובן את המקור לסיבים בהתאם לתוצאה הסופית שמעוניינים בה וכן עבור השימוש. יש להבחין, כפי שציינו, בין כמה סוגים שונים של סיבים שמהם מייצרים טקסטיל, וזאת משום שכל סוג מחייב עיבוד ותהליך ייצור שונה.

השלב השני – עיבוד הסיבים

השלב השני כולל למעשה את כל התהליך מהפיכת חומר הגלם לחוטים שאפשר לעבוד איתם וליצור מהם. במקרה של כותנה לדוגמה, יש לנקות אותה קודם היטב מכל הלכלוכים, מהפרחים ומשאר חלקי צמח הכותנה. לאחר מכן משטיחים אותו וטווים אותה לכדי חוטים. גם את הצמר למשל ואת רוב הסיבים הטבעיים האחרים, יש לנקות היטב, לצחצח, למתוח ולטוות בשיטה המתאימה. בשלב הזה גם צובעים לעיתים את הסיבים.

השלב השלישי – טוויית החוטים

בשלב הזה טווים את החוטים לבד, לסריג, לאריג או לכל סוג אחר. למעשה, כל תוצר שכזה דורש טכניקה שונה ואופן אחר של טווית החוטים. כשמדובר באריגה של בד, יש לטוות את החוטים בצורה מאונכת, כלומר שתי-וערב.

השלב הרביעי – טנטרינג

טנטרינג הוא מתיחה של הבד לכל הצדדים כדי לוודא שכל החוטים מיושרים ומתוחים.

השלב החמישי – שלב הגימור

בשלב האחרון בתהליך הייצור של הטקסטיל מתייחסים לגימור של הבד או האריג. בשלב הזה אפשר לצבוע את הבד באופן זה או אחר, לעצב אותו, להעניק לו גימור מבריק יותר, גימור קטיפתי או גימור קשיח וכדומה.

מיחזור טקסטיל

תעשיית הטקסטיל היא אחת התעשיות העצומות והרווחיות, אך גם מהמזהמות הגדולות בעולם. מפעלים רבים ומותגים שונים מייצרים כמויות ענק של בגדים, פריטי טקסטיל לבית ועוד מוצרים אחרים, בעוד שגם חלק לא קטן מהאשפה הביתית שלנו מדי שנה כולל בגדים וטקסטיל אחר. זה כמובן לא מסתכם פה: גם השינוע של המוצרים באוניות או במטוסים ותהליך הייצור גורמים לזיהום אוויר ולפגיעה במאזן האקולוגי.

אם כן, נשמע כי לא מדובר בתעשייה הידידותית ביותר לסביבה, אבל חשוב לדעת שיש משהו שיכול לעזור, לפחות מהצד של הצרכנים, והוא מיחזור. מסירת מוצרי הטקסטיל השונים (ובעיקר בגדים) למיחזור יכולה לתרום להפחתת הזיהום ולחיסכון באנרגיה הדרושה להטמנת אשפה, שכן רוב חומרי הטקסטיל אינם מתכלים. כיום ניתן אפילו למסור לחנויות מסוימות בגדים ישנים ולקבל על כך נקודות או זיכוי לרכישה של בגדים אחרים. לא מעט מותגים מפורסמים גם מוכרים בגדים העשויים מחומרים ממוחזרים.

לסיכום

אין ספק כי גם לטקסטיל, בדומה לתעשיות ענפות אחרות בעולם, יש היסטוריה מעניינת וארוכה, וכמובן כמה וכמה עובדות שכדאי לכל אוהב אופנה, תפירה ובדים לדעת. אז אם אהבתם את המאמר, אתם מוזמנים לקרוא מאמרים אחרים בבלוג הבדים שלנו בנושאים דומים. קריאה מהנה!

התחבר/י כדי לצבור כסף לרכישות הבאות 

התחברות

או